Online karantén

Online karantén

Mindjárt itt a szabadság!

Tanulságok, tanácsok az online karanténom végén

2020. május 29. - annalog

A karanténom utolsó napjai idegeskedés nélkül telnek. Már a szívem sem dobog izgalmamban, hogy sikerül-e az arcfelismerés...

Három nappal a vége előtt írtam a Népegészségügyi Osztálynak - ahonnan a "járványügyi megfigyelés alá helyezésemet" elrendelő határozatot kaptam -, hogy tájékoztassanak arról, hogyan ér véget a karanténom. A határozatban ugyanis sok minden benne volt: a karantén okának részletes magyarázata, hogyan indíthatok közigazgatási pert, ha szerintem jogsértés történt, hogyan kell viselkednem - de az nem, hogyan ér véget.

Mivel az elején - online karantén ide vagy oda - kijött egy rendőr, nem tudhattam, hogy küldenek-e újra egyet. A piros matricámra meg az van írva, hogy hatósági engedély nélkül nem lehet eltávolítani...

Egy nappal később válaszoltak, hogy nem lesz több rendőri ellenőrzés és amint lejár a karantén éjfélkor, leszedhetem a matricát, valamint másnap reggel le kell törölnöm a szoftvert a telefonomról.

 

Amit szerintem hasznos tudni, mielőtt az online karantént választanánk:

  • a használatához kell magyar telefon is;
  • az angol (külföldi) telefonra nem a tájékoztatókban megadott Google Play (androidos) vagy App Store (iPhone) felületről kell letölteni az alkalmazást, hanem a https://hazikaranten.hu/ weboldalról, ahol a magyar telefonszámot kell megadni, mert arra küldik majd az ellenőrzést kérő sms-t (a telepítés feltétele minimum Android 7.0/iOS 11.0);
  • engedélyezni kell a GPS és a kamera adatok használatát, mert annak alapján folyik a távellenőrzés;
  • a kamerát nem kell szelfimódba állítani, azt az alkalmazás magától csinálja;
  • a fenti weboldalon részletesen szerepel a használat mikéntje, a lehetséges problémák és azok megoldásai;
  • ha más kérdésed lenne, akkor a chat felületükön lehet írni nekik, reggel 8 és este 8 között. Mindig azonnal válaszoltak és minden problémámat megoldották (regisztráció, távellenőrzési probléma);
  • amikor megpróbáltam regisztrálni, az első két alkalommal valószínűleg rosszul tartottam a telefont, és az alkalmazás nem ismerte fel az arcomat. Egy nagyon zavaros üzenetet kaptam, amiből nem lehetett kihámozni mi lehetett a baj. Azért én még egyszer megpróbáltam, jobb megvilágítással, teljesen kinyújtott kézzel, fehér háttér előtt, és úgy már sikeres voltam. Azontúl mindig vigyáztam, hogy ugyanott álljak az ellenőrzéseknél, mert a GYIK szerint, ha valakinél nem sikerül a képi azonosítás, az elmulasztott távellenőrzésnek számít;
  • nekem kétszer is előbb jött a figyelmeztetés a távellenőrzésre, mint a kérés annak teljesítésére - ez a telefonszolgáltató hibája;
  • a fenti pont miatt úgy vélem, hogyha az ember elmulaszt egy távellenőrzést, akkor negyed óra múlva jön egy figyelmeztetés sms-ben és emailben, miszerint az ellenőrzés elmulasztása komoly jogi következményekkel, pénzbírsággal, rendőrségi kiszállással és személyes ellenőrzéssel jár. De ezek a lépések sehol máshol nincsenek leírva, csak a GYIK-ben egy ködös megjegyzés, hogy a mulasztásról a rendszer jelzést küld az operátornak - úgyhogy ezt csak sejtem. Míg a repülőtéren kapott tájékoztatóban az online karantén megszegését először szóbeli figyelmeztetéssel vagy 3 ezer-től 300 ezer forintig terjedő bírsággal büntetik, a hivatalos határozatban már szóbeli figyelmeztetés nem szerepel, és a büntetés 30 ezer-5 millió;
  • a házikarantén hosszúsága ugyan 14 nap, de nem azzal az egész nappal kezdődik, amikor az ember regisztrál, hanem aznap éjfélkor. Azaz hiába érkeztem meg 16-án délután 4 órakor, majd regisztráltam este 8-kor, az első napom másnap éjfélkor telt le. Úgyhogy nem 29-én és nem is 30-án este 8-kor, hanem aznap éjfélkor "szabadulok", ami nálam persze másnap reggelt jelent. Nem tudom, hogyan számítják, ha valaki kora reggel érkezik;
  • az egészségügyi kérdőív kitöltése nem kötelező, de ha regisztrációkor vállaltuk, akkor minden nap be kell küldeni;
  • az első napon eljött egy rendőr. A címem rosszul volt felírva neki, úgyhogy meg kellett mutatnom azt a tájékoztatást, amit a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságtól kaptam;
  • az ötödik napon meglátogatott egy hölgy az önkormányzattól, és felajánlotta a segítségét a vásárlásban;
  • napi egy ellenőrzésem volt, random időpontokban, de nem túl korán és nem túl későn.

 

A hazautazással kapcsolatos tanulságok:

  • csak a hosszabb check-int és a sokkal hosszabb útlevélellenőrzést kell figyelembe venni;
  • magyar állampolgárok bármikor, bejelentés nélkül hazautazhatnak;
  • nem muszáj állandó lakcímre vagy tartózkodási címre menni: bármilyen címen lehet lakni. E két utóbbival kapcsolatos kérdéseimre szinte azonnal válaszoltak a koronavirus@bm.gov.hu emailcímen.

 

Mindenhol udvarias és azonnali vagy gyors választ kaptam, és a kedves ügyintézésre se lehet egyetlen szavam sem. A legfontosabbak, amikre szerintem előre fel kellene hívni a figyelmet:

  • a magyar telefon szükségességére. Mivel a hazikaranten.hu weboldal csetjén rögtön tudták, hogy létezik ez a probléma, ezt be kéne venni a repülőtéri tájékoztatóba vagy legalább szóban közölni;
  • a karantén befejezésének időpontjára;
  • hogyan fejeződik be a karantén;
  • mi történik pontosan, ha valaki elmulasztja a távellenőrzést - nem azért, mert megbízhatatlan állampolgár, hanem mert rosszul van, nem hallja meg az sms érkezését vagy nem sikerül a fényképe. Ez a bizonytalanság - főleg eleinte - nagyon nyomasztott.

 

Ezt a nyomasztó létezést igazából a két fő "üzenet" ellentéte táplálta: egyfelől a 21. századi technológia, az állam rugalmas hozzáállása, előzékeny ügyintézés. Másfelől a nem világos tájékoztatás, a nem szándékos és szándékos mulasztás egyforma kezelése és a következmények lebegtetése. Ehhez még hozzájárultak persze az én múlt századi berögződéseim is. Ezért itt van még egy utolsó tanács: ha valaki aggódósabb vagy nehézségei vannak az okostelefon kezelésével, szelfizéssel vagy az arctalan ellenőrzéssel, akkor inkább az "élő" rendőröket válassza...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinekaranten.blog.hu/api/trackback/id/tr3515728284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása