Online karantén

Online karantén

Repülés Magyarországra és az online karantén kezdetei

2020. május 18. - annalog

A napokban sürgősen haza kellett jönnöm Magyarországra.

Nagyon fura volt Lutonban: a kijelzőn csak három gép indulási ideje szerepelt, egész napra elosztva. Még a check-in kapukon kívül is sorba kellett állni és minden zárva volt, kivéve a Boots-ot.

A check-innél egyébként nagyon meglepődtem: meglepően sok utastársam nem tudta, hogy az övét le kell venni, hogy a laptopot és folyadékot ki kell venni, és volt két ember, akik a feladni való poggyászukkal akartak bemenni. Az volt a benyomásom, hogy ez lehetett az első útjuk - ami lássuk be, nem valószínű :-) 

A kapunál volt egy kis zavar, mert először csak egy sort engedélyeztek, aztán kiderült, hogy az elsőbbségi beszállóknak mégiscsak kell egy másik. Még szerencse, hogy volt elég hely a folyosón. Bár azt nehezen tudom elképzelni, hogyan kezdődhet újra a légiközlekedés ezekkel a biztonsági intézkedésekkel. Egyszerűen nincs hozzá elég hely.

A repülőgépen újabb meglepetés várt: minden ülés foglalt volt. Ugyan olvastam, hogy ott lehet a legkevésbé megkapni bármilyen cseppfertőzéses betegséget, mégis azt vártam, hogy egy sorban csak két ember fog ülni. Ugyan mindenki maszkban volt (kötelező a Wizz Airen, és a kesztyűviselést megköszönik), de a stewardess-eknek a kiszolgálásnál nagyon közel kellett hajolniuk. Meg különben is, ha az ember eszik vagy iszik, le kell vennie a maszkját...

Kis késéssel érkeztünk meg, s ötvenesével engedtek le minket a gép első ajtaján, hogy meg tudják mérni a lázunkat. Olyan hőmérőt használtak a mentősök, amit közel kell tenni a homlokhoz, de nem kell hozzáérinteni.

Az útlevélellenőrzés nagyon lassan ment, mert ott készítették a hatósági karantén jegyzőkönyveit is. Volt aki lassabban, volt aki gyorsabban végzett. Nekem kb. tíz perc volt, de előttem jó sokan álltak. Szóval minimum egy órával kell számolni.

Elkérték az útlevelemet, a személyimet és megkérdezték, hova megyek karanténba.

Az utazás előtt kicsit tartottam tőle, hogy nem lesz-e baj, hogy nem a saját lakásomban leszek. Küldtem is egy levelet a koronavirus.gov.hu-n található email címre. A választ fél órán belül megkaptam: bármilyen lakcímet megadhatok, nem kell, hogy állandó vagy tartózkodási legyen. Az sem volt világos teljesen, hogy be kell-e előre jelentenem a hazautazási szándékomat, de kiderült - mint magyar állampolgár - bármikor jogom van hazautazni. Vicces volt, hogy az emailt "Koronavírus" küldte :-)

Mivel ez a fenti email-váltás olyan kulturáltan és gyorsan ment, úgy gondoltam, hogy az online karantén is biztos ilyen szuperül fog működni, ráadásul szegény rendőröknek sem kell majd a negyedikre felmászniuk.

A repülőtéren azt mondták, hogy nem baj, ha angol okostelefonom van, adjam meg annak a számát (a magyar ugyan okos, de nagyon régi, nem futna rajta az applikáció - a minimum Android 7.0 vagy iPhone iOS 11.0). Adtak egy "Tájékoztatás járványügyi megfigyelés ideiglenes intézkedésként történő elrendeléséről" c. iratot, és azt mondták, hogy minden részlet benne van.

Gyorsan hazamentem a tömegközlekedéssel (ez olyan fura, hogy engedik), és megpróbáltam regisztrálni a Házi Karantén applikációra. Persze nem tudtam, mert az angol Google Play-ben (iPhone-nál App Store) az angol nyelvű változat van, ami persze nem jó. 

Szerencsére van az embernek 24 órája, hogy regisztráljon, és reggel 8-tól este 8-ig van csetes segítség a hazikaranten.hu oldalon. Az ügyintéző azonnal reagált, és azt mondta, hogy ebben az esetben nem a Google Play-ről kell letöltenem az appot, hanem az angol telefonon rá kell mennem az oldalukra, és ott elindítani a letöltést. A regisztrálásnál a magyar telefonszámomat adjam meg, s így mindkét telefonom benne lesz a rendszerben. Sikerült is mindent megcsinálnom a lépések szerint, ám egy óra múlva kaptam egy emailt, hogy a regisztráció nem volt sikeres. Az indoklás egyátalán nem volt világos: 

  • adatai már szerepelnek a HKR rendszerben, azaz Ön sikeresen regisztrált már a rendszerbe egy korábbi időpontban,
  • adatai nem szerepelnek a hatósági házi karantén adatbázisban, így nem tudtuk ellenőrizni, Ön jogosult -e a HKR használatára,
  • adatai szerepelnek a hatósági adatbázisban, de nem tudtunk lehívni az adatbázisból Önről készült okmányképet, így nincs lehetőségünk a regisztrációkor Önről beküldött fotó hitelesítésére,
  • nem volt sikeres az Ön által a regisztrációkor beküldött fotó hitelesítése.

A tanácsuk még kevésbé:

Amennyiben úgy gondolja a fentiek közül egyik eset sem igaz Önre, indítsa újra a regisztrációt.

Megpróbáltam még egyszer, de azt is elutasították egy óra múlva. Akkor már elég ideges voltam, mert a cseten sem volt senki ilyen késő este.

Aztán inkább úgy gondoltam, hogy mégiscsak igaz az egyik a fentiekből: megpróbálkoztam másik szögből, más megvilágítással és fehér háttérrel fényképezni magamat. Az applikáció ugyanis készít egyet az emberről (nem kell szelfimódba fordítani, magától csinálja), hogy később annak (és a GPS adatok) alapján azonosíthassa. 5 perccel később kaptam egy emailt, hogy sikerült a regisztrációm.

Nagyon örültem, hogy megvan végre, és elolvastam az összes tudnivalót  a GYIK-ben - amit előtte kellett volna, mielőtt ezt a lehetőséget választom, mert nagyon sok aggódnivalót ad (inkább worrier vagyok mint warrior egyébként is :-)).

A tájékoztató szerint napi többször - random időpontokban kérhetik tőlem az azonosítást. Ha valamiért nem sikerült - mondjuk rossz a kép -, akkor azt sikertelen azonosításnak minősül, és szabálysértésnek veszik: "Az ORFK-t automatikusan értesíti az alkalmazás a távellenőrzés elmulasztásáról, akik az ide vonatkozó jogszabálynak megfelelően járnak el." Ha az illető éppen alszik vagy nincs jól, és elmulasztja az ellenőrzést (15 perce van rá, hogy reagáljon az sms-re), az is sikertelen azonosításnak minősül.

Ugyanott, de a "Hogyan működik az applikáció" menüpontban kissé más szerepel:

  1. Amennyiben hibaüzenet jelenik meg a képernyőn, ez az alábbi okokból történhetett:
    1. A képen nem kivehető a felhasználó arca.
    2. A képen nem található arc.
    3. Más arc található a képen, mint aki regisztrált.
    4. A távellenőrzés helyszíne nem egyezik a regisztrációkor megadott házi karantén helyszínnel.
  2. A fent említett esetekben az HKR operátor dönt a további lépésekről.

Úgyhogy elkeződött a para. Én már benne vagyok a korban, úgyhogy határátlépéskor még mindig összeszorul a gyomrom. A regisztrációm ugye a rosszul sikerült kép miatt nem ment; mi van, ha most is rontok? Mi van, ha nem hallom meg az sms-t? Persze mindenhova magammal vittem a telefont (nem mintha ez nem így lenne egyébként is, de ez most más :-)). Este 8 után regisztráltam, és másnap délután fél háromkor jött az első kérés. Még sosem örültem ennyire a "Nagy Testvér"-nek...

Valami szöveg felvillant a telefonomon, miközben a képek készültek (többet csinál az alkalmazás), de olyan gyorsan, hogy nem tudtam elolvasni. Aztán a végén egy másodpercre, hogy sikeres volt az azonosítás - nem volt sokkal hosszabb, mint egy bújtatott reklám.

A másik rossz érzést a karantén végéről szóló tájékoztató keltette bennem. Arról nem volt szó benne, hogy ki veszi majd le a matricámat, azt viszont megtudtam, hogy:

"Az alkalmazás a házi karantén ideje alatt folyamatosan küldi a távellenőrzési kéréseket. A házi karantén lezárását követő 60 nap elteltével a felhasználó törlődik az adatbázisból, az alkalmazás nem küld több távellenőrzési kérést."

60 nap!!!! Ugyan biztosítottak róla, hogy az alkalmazás mindenben megfelel az adatvédelmi jogszabályoknak, azért ez nagyon fura. Bár valószínű, hogy csak a rossz megfogalmazás miatt tűnik úgy, mintha még 60 napig kérnék a távellenőrzést.

 

Miközben írtam ezt a bejegyzést, egyszer csak csörgött a telefon: a rendőrségtől kerestek, hogy jöttek személyesen ellenőrizni... Szegények! Mégiscsak fel kellett mászniuk a negyedikre. Én meg nem értem az egészet.

Ha valami érdekes történik, még jelentkezem :-)

Na hát történt is: kaptam egy határozatot emailben a karanténba vételemről, aminek a végét egy nappal későbbre dátumozták, mint hogy számoltam. Most várok a válaszra, majd megírom.

Közben rájöttem a magyarázatra :-) Este 8-kor regisztráltam, úgyhogy az első 24 óra másnap este 8-kor telik le és így tovább. Valószínűleg csak nagyon akartam, hogy nekem legyen igazam...

Itt olvashattok a további tapasztalatokról.

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinekaranten.blog.hu/api/trackback/id/tr5215705212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása